Цьогоріч вже 20 нововолинців звернулися за захистом прав споживачів

0
70

Щороку 15 березня світова спільнота відзначає Всесвітній день захисту прав споживачів. До міжнародного календаря від був внесений у 1983 році. Датою для його святкування обрали річницю з дня виступу в Конгресі США американського президента Джона Кеннеді. Тоді, 15 березня 1962 року, він вперше в світовій історії сформулював основні права кожного споживача: право на безпеку, право на інформацію, право на вибір, право бути почутим. Вони залишаються актуальними і сьогодні. З часом за ініціативою Міжнародної асоціації споживачів цей перелік був розширений – до нього додали право на задоволення базових потреб, на компенсацію, на споживчу освіту і на здорове довкілля. Фундаментальні права споживачів пізніше отримали назву «Білль про права споживачів». Цей документ було поладено в основу законів про захист прав споживачів у багатьох країнах світу.

В Україні захист прав споживачів забезпечується державою згідно статті 42 Конституції України. У 1991 році Україна однією з перших на пострадянському просторі прийняла Закон «Про захист прав споживачів», який регулює відносини між споживачами товарів, виробниками і продавцями товарів, виконавцями робіт і надавачами послуг, встановлює права споживачів, а також визначає механізми їх захисту та основи реалізації державної політики у сфері захисту прав споживачів. Одними із найважливіших постулатів цього Закону є право вибору та право на захист від неякісних та небезпечних товарів і послуг, отримання компенсації в разі придбання товарів низької якості чи отримання незадовільних послуг.

Проте, незважаючи на норми чинного законодавства, на українські прилавки частенько потрапляють і неякісна харчова продукція, і неякісні товари широкого вжитку. Окрім цього, залишає бажати кращого і розмаїття послуг, які наразі функціонують в нашій країні. У багатьох випадках їх рівень є надто незадовільним. Захистити права споживачів в Україні покликані відділи торгівлі, побуту та захисту прав споживачів. Є він і у Нововолинську. Саме цей відділ регулює відносини між виробниками та місцевими споживачами і вирішує всі питання у сфері захисту прав споживачів.

Пріоритетні завдання відділу – забезпечення прав місцевих мешканців як споживачів на відповідну якість і безпеку товарів, робіт, послуг, отримання необхідної, достовірної  та доступної інформації про них, а також відшкодування збитку при купівлі неякісного товару.

Так, цьогоріч у відділі зареєстровано вже 20 звернень з питань захисту прав споживачів. Після розгляду справ покупцям повернули кошти на суму понад 14 тисяч гривень.

«Вважається, що покупець завжди правий. Якщо людина хоче купити якийсь товар, то розраховує на високу якість і на хороше обслуговування. Але не завжди її очікування виправдовуються. Часто трапляється, що продавці хамлять, обважують, обманюють, продають не той товар, або ж взагалі не дають про нього жодної інформації . І в результаті цього людина купує не якісний товар. Але часто вона це помічає уже вдома. Однак, якщо товар не підійшов, то у покупця, згідно Закону України, є 14 днів, під час яких він має право на повернення коштів, або заміну бракованого товару на інший. Але тут дуже важливо, щоб придбаний товар не використовувався покупцем і щоб були збережені усі його ярлики», – зазначила начальник Нововолинського відділу торгівлі, побуту та захисту прав споживачів Інна Сибіра.

За її словами, найчастіше нововолинці звертаються зі скаргами щодо покупки різноманітної техніки та мобільних телефонів. Однак, тут покупцям треба бути дуже обачними. Краще все перевірити і обдумати до того, як оплатите покупку. Адже доказати, що телефоном ви не користувалися буде важко. Для цього потрібна відповідна експертиза.

«Якщо ви купляєте мобільний телефон, краще ретельно його обдивитись у магазині, проконсультуватись з продавцем, щоб він все розказав, пояснив і показав, як ним користуватись. Бо, якщо ви вже купите цей телефон і вийдете з ним за межі магазину, то доказати потім, що він не використовувався, майже не можливо. Для цього його треба відправляти на експертизу, яка на протязі 14 днів має показати: був придбаний вами телефон у користуванні чи ні. І лише, якщо вона докаже, що ви дійсно ним не користувалися, у магазині вам поміняють покупку або ж повернуть за неї кошти», – зауважила  Інна Сибіра.

Ледь не трендом сучасності стали покупки в інтернеті. Особливо онлайн-шопінгом полюбляє займатися молодь. Популярні інтернет-магазини і серед нововолинців. Однак, начальник Нововолинського відділу торгівлі, побуту та захисту прав споживачів Інна Сибіра не рекомендує такий вид покупок. Адже в більшості випадків речі, придбані в інтернеті, обміняти важко. Напрочуд рідко онлайн-покупки документально зафіксовані та передбачають наявність чеку. До того ж вигляд і якість такого товару часто не відповідає нормам і очікуванням.

«Товари в інтернет-магазинах краще не купувати. Хіба у ретельно перевірених і надійних. Бо повернути кошти у такому випадку за неякісну покупку фактично не можливо. Бо вони дуже часто знаходяться не за тими адресами, які вказують на своїх віртуальних магазинах або ж у документах при реєстрації. А, окрім цього, інструкція і картинка товару в інтернеті може бути одна, а отримати можете зовсім інший товар. І в результаті придбана річ може взагалі не відповідати вашим вимогам і бажанням», – наголосила Інна Сибіра.

Ситуація із наданням неякісних  послуг та продаж товарів, що  не відповідають чинним державним стандартам є доволі актуальною на сьогодні. У магазинах, супермаркетах і навіть на ринках, раз у раз можна наштовхнутися на зіпсовані та прострочені товари. Адже не всі продавці та магазини знайомі із кодексом честі та совісті. І хоча держава захищає права споживачів, здійснює контроль за якістю, ніхто з нас не застрахований від покупки неякісного товару. Та й повернути такий товар не завжди вдається. Щоб мати шанс довести свою правду, спеціалісти не втомлюються повторювати, що наша зброя у таких випадках – чек. От тільки, на жаль, не завжди, навіть маючи при собі цей документ, ми можемо повернути товар у магазин чи супермаркет, адже є продукція, яка поверненню не підлягає. Це продовольчі товари, наприклад косметика, м’які дитячі іграшки, постільна білизна, пір’яно-пухові вироби  чи друковані видання, а також лікарські препарати та предмети гігієни.

Ті покупці, які не хочуть платити за неякісний товар, а самотужки вирішити проблему не в силах, завжди можуть звернутися за допомогою до працівників відділу захисту прав споживачів.

 

 

 

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

Please enter your comment!
Please enter your name here